Ref af møde

Nye Kloakeringsprojekter

Der bliver de kommende måneder kloakeret i Alstrup og på Besser Kirkevej, samt enkelte steder i Besser

Per Even Rasmussen fra Samsø Spildevand og Søren Stensggard fra Samsø Kommune orienterede ca. 60 borgere fra de berørte områder om de kommende kloakeringsprojekter på et borgermøde i Besser Forsamlingshus forleden dag. Avisens udsendte overværede mødet. Trykledningen som pumper spildevand føres op langs Besser Kirevej og bag om Besser. Her bliver det afskåret spildevand koblet på. Trykledning føres videre til Alstrup, hvor husene skal separatkloakeres. I  Alstrup og langs Besser Kirkevej bliver alle lodsejere kontaktet af kommunen. I det åbne land kommer der tidligst krav om rensning af eget spildevand i 2015, når Sørenden er omfattet af det reviderede vandløbsregulativ. I Besser by bliver kloakken renoveret eller lagt om enkelte steder, blandt andet øverst i Besser Hovedgade og nederst på Kærvej. Resten af byen er kloakeret medio90erne og planen er at satse på Lokal Anvendelse af Regnvandet (LAR) for at undgå en separatkloakering i byen som ville koste 20 millioner. LAR sparer penge til pumpning og rensning af rent regnvand. Lokal anvendelse er godt for både miljøet og økonomien i kloakforsyningen, hvilket i sidste instans betyder lavere udgifter til den enkelte interessent til afledning af spildevandet.

Ingen tvang

Samsø Spildevand A/S kan ikke tvinge borgerne i Besser by til at sløjfe septiktanke eller nedsive regnvandet på egen grund. Der er betalt for bortledning af begge dele, både regnvandet og spildevandet. Der kan ifølge Samsø Spildevand på sigt spares penge til vedligeholdelse og tømning af septiktanken. Samsø Spildevand opfordrer så mange som muligt til at sløjfe septiktanken så snart spildevandet fra Besser er afskåret til Ballen. Der er p.t. ikke udsigt til tilbagebetaling af den del af tilslutningsbidraget som vedrører bortskaffelse af regnvandet. Det ville blandt andet kræve dokumentation for den totale adskillelse og en godkendelsesprocedure. Spildevandsselskabet lægger op til en frivillig ordning som enkelte steder i landet har haft så stor tilslutning, at 60% af regnvandet bliver nedsivet eller anvendt lokalt. Besser er den første landsby på Samsø hvor selskabet satser på frivillige LAR løsninger.

Arbejdsgruppe

Bestyrelsen i Besser Borgerforening opfordrer Besser borgere med interesse for sagen til at sætte sig sammen. Er der muligheder for fællesløsninger som fx leder regnvand fra flere grunde til et af gadekærene? Er der større grunde i byen som vil aftage regnvand fra nabogrunde? Kan fælles indkøb af et antal regntønder give en god rabat? Kan der indledes forhandlinger medkloakforsyning om økonomisk tilskyndelse, evt. til finansiering af disse fælles løsninger? En lille håndfuld interessenter er ved at aftale en mødedato og mødeindkaldelse sker blandt andet ved indrykning af en annonce i avisen oplyser foreningens formand til avisen.

Jre