Ansøgning til årets landsby

Vores ansøgning til at blive årets landsby

Afgrænsning

Fem kilometer fra Samsøs administrative centrum Tranebjerg ligger landsbyen Besser. Turen fra Tranebjerg går ad Besservej, Besser Kirkevej og Besser Hovedgade. Vejen fortsætter mod Besser Rev gennem Sildeballe. Besser sogn rummer godt 500 sjæle. Nærværende beskrivelse af Besser og oplandet holder sig til denne ene vejtracé, skønt det var fristende at tage afstikkere til sognets øvrige landsbyer: Langemark, Torup, Østerby og Alstrup. Vi er måske 300 personer i alt langs denne hovedåre i Besser sogn. Den gode historie begynder godt tre kilometer fra Tranebjerg, hvor Langemarksgårds Gårdbutik, Besser Kirke, Samsø Golfklub og Samsø Efterskole ligger på stribepå Besser Kirkevej, inden ankomsten til selveste Besser by og den nyrenoverede Besser præstegård.

En optimistisk tid

Besser er i 2013 i en god udviklingFor fem år siden kradsede krisen. Der var tale om at kirken ville frasælge Besser præstegaård og der var flere huse til salg i hovedgaden. I dag er næsten alle husene er solgt. Flere flyttet hertil, både børnefamilier, fastboende og fritidssamsinger. Mangeerhvervsaktive fritidssamsinger opholder sig i byen længere og længere tid ad gangen, blandt andettakket være den gode bredbåndsforbindelse. Alle vore fritidssamsinger bruger rigtig meget tid på Samsø, istandsætter deres huse og bruger lokale håndværkere. Besser egnen tog sidste år de afgørende skridt for etableringen af det lokale Samsø Bredbånd, et projekt drevet af frivillige kræfter, i opstarten fortrinsvis fra Besser og Sildeballe. Projektet har med lynets hast bredt sig til hele øen. Langemarksgårds Gårdbutik leverer friske råvarer til de fleste sommerrestauranter på Samsø, foruden mange private sommergæster. Alle lovpriser butikkens charme og sortimentet af friskegrøntsager , krydderurter, med mere. De samske råvarer og øens dygtige kokke trækker mange spisende gæster, en historie som TV2 Østjylland dækker i efteråretet 2013. Samsø Golfklub har i år indfriet et længe næret ønsket om at være herre i eget hus, og klubben har købt golfanlægget fra blandt andet Samsø Linien. Samsø Efterskole kører godt, med god søgning til skolen og et godt forhold til lokalsamfundet. Bestyrelsesformanden har traditionelt boet i Besser.

Sildeballe

På den anden side af Besser ligger Sildeballe. Her er der også kommet flere nye familier, aktive folk som tager del i fællesskabet. Vejen går igennem et åbent landskab hvor landbrugsarealerne dominerer. Huse og gårde ligger alle sammen i det åbne land. Landevejen forbinder alle, og alle skal gennem Besser for at komme videre rundt på øen. Der er to svinefarme drevet af to brødre i kompagniskab med faderen i Torup, og to planteavlere som hver især samarbejder med andre gårde langs landevejen til Besser. Men her er også kunstværksteder, Samsø Hestevogne og et meditationscenter, som satser stort på etablering af en moderne skovhave på 2500m2. Om sommeren fordobles befolkningstallet med jordbærplukkere og østeuropæiske landarbejdere. Ferieejendomme er beboede og turister valfarter til Besser Rev. Mangfoldigheden blomstrer. Traditionsrige sommerfester i Sildeballe til Skt. Hans og den sidste weekend i juli samler både samsinger og fritidssamsinger til stor fornøjelse for alle.

Besser

Landsbyen har været hjemsted for flere smedeforretninger. Brdr. Stjerne ligger fortsat på Besser Smedegade og virksomheden er en frontløber i VEØ projektet (Samsø er Danmarks vedvarende energi-ø). Virksomheden er for tredje år i træk vært for en årlig energimesse for hele øen i oktobermåned. Søster Sidevind eller ’Bessers blandede landhandel har bragt nyt liv i den gamle købmandsbutik. Her er åbent året rundt og der er altid kaffe på kanden. Netop i år har to nye forretninger set dagens lys i Besser og turisterne er strømmet til byen for at opleve disse nye tiltag. Besser præstegård er igen beboet permanent af en af øens tre sognepræster efter en omfattende renovering. Gården er solgt til kirken i 1600 tallet for at overtage bispegårdens funktioner fraBisgård , et historisk anlæg som går tilbage til 1300 tallet. Provsten på Samsø har boet på Besser præstegård indtil hvervet blev nedlagt for 20 år siden. Byen er hjemsted for et af øens to tilbageværende forsamlingshuse, Besser Forsamlingshus. Besser og Omegns Borgerforening benytter lokalerne, samt husbestyrer og kogekone Pia Klejs faciliteter flittigt, både til 5-6 årlige fællesspisningerfastelavn, juletræsfest og andre arrangementer. Hvert andet år afvikler Alstrup Revyen i tæt samarbejde med forsamlingshuset og borgerforeningen en fantastisk revy som hele øen valfarter til, fem aftenforestillinger, hver med 150 tilskuere. Forsamlingshuset leverer også buffeten til den store sommerfest på Peders Pladsen bag købmandsbutikken. Her er en nyindrettet legeplads og mange bordbænkesæt, nogle overdækket af et stort pavilliontelt. Selv madpakken kan indtages i tørvejr i Besser. Grundlovsdag samles byens borgere til fællesspisning på pladsen og der er cykelringridning med en flot pokal til vinderen. Borgerforeningen planter træer og holder flere grønne arealer med frivillig bistand fra et græsslåningslav. Foreningen vedligeholder også Besser udsigtstårn, hvor en større udstilling om byens kultur- og naturhistorie er tilgængelig året rundt. En brochure trykt i flere oplag uddeles gratis til øens gæster fra turistkontoret, sommerhusudlejning ogSøster Sidevind i Besser. I brochuren er der et bykort over Besser by og adskillige tur-muligheder på egnen. Borgerforeningens seneste initiativ er en sponsorfinansieret kalender, som foruden egne aktiviteter også medtager øens største begivenheder, så besøgende og øvrige arrangører kan tage højde for hvad der foregår af større begivenheder over hele øen. Som led i implementeringen af den næste firårige periode af spildevandsplan bliver der kloakeret ad Besser Kirkevej. Spildevandet fra Besser bliver afskåret til rensning i Ballen. Samsø Spildevand A/S har valgt at satse på Besser som den første landsby på øen som slipper for den dyre separatkloakering. I stedet satses der på en frivillig ordning og lokal anvendelse af regnvandet. (LAR). Borgerforeningen er i færd med at nedsætte en arbejdsgruppe for interesserede borgere. LAR løsningen vil styrke vandstanden i byens gadekær og styrke biodiversiteten i byen. For at synliggøre de mange aktiviteter, vise billeder frem og gøre det lettere for vore mange fritidssamsinger at følge med, har borgerforeningen lavet en hjemmeside som på to år er oppe på 50.000 besøgende. Se www.besserborgerforening.dk

Besser som årets landsby 2013

Der er i år fokus på tre områder: Landsbysamfund i udvikling gennem mere bosætning, flere arbejdspladser og bedre kommunikation. Bosætningen på Samsø er vigende, men Besser sogn har de sidste tre år været bedre til at fastholde bosætningen. Ifølge tal fra Danmarks Statistik er befolkningstallet siden 1.1.2011 faldet med 2,3 % i de øvrige sogne på Samsø. I Besser sognet er faldet pr. 30.6.13 kun 1,2 %. Reelt drejer det sig om et fald fra 509 til 503 personer og vi med vores lokalkendskab kan bekræfte at faldet ikke er sket langs den beskrevne akse Besser Kirkevej, Besser og Sildeballe. Her er befolkningstallet vokset i den beskrevne periode. Området har ry for at være et godt sted at bo, med en aktiv borgerforening og gode sociale netværk. Der er kommet nye arbejdspladser og større muligheder for at arbejde hjemmefra, takket være borgerindsatsen på det tredje fokusområde, bedre kommunikation. I skrivende stund fordeles Samsø Bredbånds 20/20 Mbit signal af over 50 sendemaster til 585 opkoblede husstande og virksomheder. Det svarer til godt 20% af samtlige husstande og virksomheder på ét år. Foreningen blev stiftet den 11. juni 2012, så udviklingen er gået hurtigt. 700 husstande er medlemmer af bredbåndsforeningen, så der er fortsat brug for mange individuelle løsninger, inden Samsø Bredbånd når ud til alle. I modsætning til de store selskaber er dækningen bedst i de tyndt befolkede områder, hvor mange ø-boere er gået fra ingen eller sølle 1 Mbit forbindelser til 20/20 ved opsætning af en lille antenne på huset.

Besser har traditionelt været en af de kulturelle højborge på Samsø. Her er de fede jorde, og byen bærer fortsat præg af de store gamle gårde. Nogle vil vide at historien går helt tilbage til jernalderen og vikingernedengang der var mere vand i Stavns Fjord og Besser Made, og Kanhave kanalen, derblev gravet i 726 for at give adgang til havet på begge sider af øen. Øens førende mejeri lå i Besser og stuehuset er fortsat et af byens prægtigste huse. Der er i 1917 rejst et monument til en af øens markante formænd for Landboforeningen, Mikkel Holm fra Besser. Stenen er selvfølgelig rejst vedstarten af Besser Kirkevej, hvor denne beretning begynder. Besser og Bessers borgere er igen toneangivende i flere kulturelle sammenhænge på øen. Der er mange ildsjæle og i Besser er der højt til loftet og stor imødekommenhed. Synergien går op i en højere enhed og der kommer nye til. I skal være så hjertelig velkomne!

John Reshaur Enevoldsen

Besser og Omegns Borgerforening.